måndag 12 november 2012

Vänskap

Jag har funderat lite på det här med vänskap. Vad är kriterierna för en god vänskap?
Att man finns där?
Att man ställer upp?
Att man hör av sig tillräckligt ofta?
Att man lyssnar tillräckligt mycket?

De flesta svarar nog JA på alla de punkterna.
Men vem kan avgöra det? Det är väl egentligen bara jag själv som kan avgöra om JAG gjort tillräckligt av alla de punkterna. Min vän kan givetvis ha åsikter och genom kommunikation framföra dessa. Men att döma mig utifrån det och kräva något tycker jag inte är rätt.

Det viktiga med en vänskap tycker jag är att man kan både ge och få positiv energi. Att man är på någorlunda samma nivå värderingsmässigt. Annars begränsas ju antalet samtalsämnen ganska drastiskt. Att vara vänlig och accepterande är en annan viktig punkt. Ge av sig självt och inte döma den andra. Självklart kommer vänskapen att sättas på prov förr eller senare och då gäller det att komma ihåg: min åsikt är rätt för mig, men inte nödvändigtvis rätt för andra. Och försök att se den andra sidan av myntet, bara för att du gör det innebär det inte att du behöver anamma åsikten.

Det må vara lätt för mig att sitta här bakom datorn och sätta ord på hur jag tycker att mina medmänniskor och jag själv ska bete mig, men kanske inte lika lätt i verkligheten. Men det viktiga är att man sätter gång en tankeprocess. Vad tycker jag?

Sist men inte minst, alla kan inte tycka om varandra. Det här är mitt liv och du har ditt. Det viktiga är att vi kan vara ärliga mot oss själva och värdera den tid vi har. Det gör vi bäst genom att välja det sällskap vi fyller den med. Var inte rädd att ta beslutet att välja bort de som inte fyller ditt liv med glädje!!

2 kommentarer: