fredag 12 april 2013

Religion, ett känsligt ämne.

Jag måste säga att min man är fantastisk! Även då han har en kristen uppväxt i bagaget så är han uppmuntrande till att både jag och minstingen åker och besöker Thaitemplet i Värmdö på deras årliga Songkran-festival. Deras nyårsfirande. Jag minns inte vilket år det blir i deras kalender. Om jag inte minns fel så ligger de 68bår före oss men är inte säker. Om någon känner för att hänga med oss så går denna festival av stapeln här.

Igår skrev jag en status på min facebook som var: "
Vad är det med uppståndelsen kring böneutropen? Det är ju inte så att våra kyrkor läggs ner bara för att vi bejakar en annan tro. Om de nu inte står utan besökare år efter år. Jag skulle inte ha nåt emot lite exotiska böneutrop en gång i veckan runt hörnet. Varför är vi så rädda för att ta in nya influenser när det ändå inte är en jävel som sätter sin fot i våra kyrkor utom vid dop, bröllop och begravningar? Och ändå har väl snart hälften av befolkningen valt att inte betala kyrkoskatt. Nä, sluta vilja äta kakan och ha den kvar!!"

(Texten blir nu lite konstig, vet inte hur jag får det som vanligt) Och jag kan säga OJ, vilken fart det tog. Jag har vänner i min omgivning som absolut inte vill ha med detta att göra. De hör det inte, de ser det inte, de lider inte av det. Ändå diskuteras det, i ett land med religionsfrihet, huruvida vissa ska ha rätt till en böneplats eller inte. Jag blir både rädd och ledsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar